meisje recensie
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Hoe belangrijk zijn recensies?

Voor het kopen van mobiele telefoons, gezondheidsproducten of een koffieapparaat, het komt bijna niet meer voor dat er blindelings een aankoop wordt gedaan. Er wordt praktisch altijd eerst gekeken naar de recensies voordat er tot een aankoop wordt beslist. Hoe balngrijk zijn deze recensies?

Een negatieve recensie doet een consument vaak beslissen geen aankoop te doen. Daarom zijn recensies een belangrijk onderdeel van jouw branding, jouw naam.
Zodra je dat beseft en begrijpt, kan je jouw klantervaring optimaliseren. Begrijp waarom jouw klant geen of een negatieve recensie schrijft en werk daaraan. Laten we eens kijken waarom een positieve klantervaring essentieel voor jouw bedrijf is.

Recensies zijn heel belangrijk.

De kans is groter dat we iets kopen als anderen het erover eens zijn dat de aankoop een goede beslissing was. Online recensies zijn de grootste bron van bewijs.
Het is dan ook zaak om jouw klant te vragen een recensie te plaatsen. Dit kan je doen door jouw klant na de aankoop een mail te sturen om een recensie te plaatsen op jouw website, hiervoor mag je ze belonen. Als je graag reviews op Google wilt hebben, dan is belonen van recensies gevaarlijker. Dit kan gevoeld worden als omkoping en is de review minder waard.

Een succesvol merk zijn, betekent ook dat je zichtbaar bent.

De meeste bezoekers kijken ok Google en op social media zoals Facebook om te beslissen wat ze willen kopen. Deze sites gebruiken hun eigen algoritmes, maar kijken zeker naar de inhoud en of deze regelmatig aangepast of aangevuld wordt. Nieuwe inhoud is belangrijk. Klantrecensies zijn ook inhoud, dus als je daar meer van hebt zal het algoritme dit oppikken. En je weet, hoe beter je scoort in de algoritme hoe bekender je wordt bij jouw klanten.

Jouw merk zal aanzienlijk meer vertrouwen en geloofwaardigheid opbouwen door een stroom aan positieve reacties. Veel bezoekers wantrouwen bedrijven met beoordelingen met minder sterren, dus zorgt ook voor minder aankopen. Het is dus zeer belangrijk een positieve voetafdruk te hebben en je uiteindelijk meer verkopen kunt genereren. Maar nep-recensies (we herkennen ze eigenlijk direct) met bijvoorbeeld 5 sterren, schrikt klanten direct af.

Maak het makkelijk

Klanten aanmoedigen om jouw bedrijf te beoordelen is een makkelijke manier om het bereik van jouw merk te vergroten. Als één klant iets positiefs over jou zegt, is de kans groot dat dat op meer plekken wordt gedeeld. Stel je eens voor als je heel veel reacties hebt.
Het hebben van veel recensies verhoogt ook het organisch verkeer van jouw website, maar zal ook effect hebben op social media of op de website van jouw beroepsorganisatie. Gebruik daarom iedere gelegenheid om uw klant er toe te zetten een recensie te plaatsen en maak het ze makkelijk door directe linken te gebruiken zoals op Google wordt uitgelegd.

Zet je eigen klanten in, zij weten het beter

Een proactief merk is er een die ervoor zorgt dat jouw online zichtbaarheid vergroot. Jouw klanten zijn daar cruciaal in, het is daarom heel belangrijk dat jouw klanten een positieve ervaring met jouw merk hebben. Als een klant iets wil weten over een bepaald product, dan is de kans groter dat ze dit eerst op internet gaan zoeken dan dit vragen aan een vriend of familie. Door ervoor te zorgen dat jouw klanten bereid zijn een recensie te plaatsen, is de kans groter dat jouw merk gevonden wordt wanneer klanten hun aankoopbeslissing maken.

Er zijn veel studies gedaan dat een vijf sterren recensie kan leiden tot een groei van jouw verkoop van wel 5% tot 9%. Een kleine verbetering van het gemiddelde van de recensies kan al leiden tot een enorme impact. Als lezers van de recensies het leuk vinden wat ze zien, dan laten ze dit merken met hun portemonnee.

Wat doe je met een recensie?


Nu een zeer belangrijk deel. Wat te doen met de recensies? Als je zelf wel eens een recensie hebt geschreven, dan vind je het fijn als hier een reactie op komt vanuit het bedrijf. Dat is dus iets wat jij ook moet doen. Het geeft je ook heel veel kansen. Zo kan je, naast de klant te bedanken voor de recensie, ook jouw promoties onder de aandacht brengen. Een warme lead heb je al, maak daar dan ook gebruik van. Maar wat nog belangrijker is, als je reageert bied je ook de kans om in te springen op negatieve recensies. Leg uit wat er is gebeurd en laat ook zien dat je om de persoon geeft en je de klant graag tevreden wil hebben. Laat een recensie dan ook niet te lang staan alvorens te reageren, hoe eerder hoe beter.

De manier waarop jij je presenteert is belangrijk, maar wat belangrijker is dat mensen over je praten. Dat is een geweldige manier om jouw boodschap te versterken.

Wil je meer tips? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag.

Meer lezen?

meisje recensie

Recensies

Hoe belangrijk zijn recensies? Voor het kopen van mobiele telefoons, gezondheidsproducten of een koffieapparaat, het komt bijna niet meer voor...

Lees meer...

Spreid

Je kan ons op allerlei manieren bereiken, zie daarom onze contactgegevens hiernaast. Wij staan voor je klaar.

Adres

Info

Join The club

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Logo van Spreid

Spreid

nieuws brief

Geef je op voor de nieuwsbrief van Spreid en wij houden je op de hoogte.

Privacy. Deze website gebruikt cookies voor een optimaal gebruik.